آشپزی و دوستی
آشپزی و دوستی
غذاهای ایرانی و خارجی و انواع دسرها وخواص میوه ها
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 17 اسفند 1389برچسب:, توسط سارا هی |

سلامی پر از شادی و طراوت به شما دوست عزیز امیدوارم روزی پر از روشنایی داشته باشی امروز میخوام در مورد نارنج و خواص اون مطالبی رو براتون قرار بدم که در موردش تحقیق کردم .

نارنج و بهار نارنج :

مشخصات عمومی  این میوه پر ارزش :

نارنج درخت کوچکی است که در مناطق نسبتآ مرطوب و گرم  می روید . این میوه سرمای کمتر از 10 تا 15 درجه زیر صفر را به سختی تحمل می کند . البته تحمل آن  از سایر مرکبات بیشتر است  برگ های اون سبز شفاف و بیضی شکل و نوک تیز و گل های اون  درشت تر و زیاد تر  و با عطر بیشتر  از گل های پرتقال است  پوست میوه اون صاف  و رنگ آن نارنجی  تیره  و گوشت  داخل آن خیلی ترش و کمی تلخ است .

 درخت  نارنج  در مناطق شمالی  و جنوبی ایران  که درجه سرمای  زمستان  از حد گرم  پایین تر نمی رود کشت می شود.

مهمترین  مواد موثر و ترکیبات شیمیایی :

پوست نارنج : هسپریدین  -  ایزو هسپریدین – اورانتیامارین ( همان مزه تلخ است دوستان ) 

 

گل نارنج : اسانس روغنی نرولی بیگارد. برگ و سر شاخه های سبز و جوان :  اسانس پتی گرین – هیدروکسی کومارین – رژانیل اتر

 

میوه نارنج : انواع ویتامین ها  مثل ( ای و سی و بی و دی و ....)  هسپریدین  از پیگمان های  بی رنگ  فلاونوئیدی است  که آنتی اکسیدانی بسیار قوی است  و از تشکیل  لخته های  خون جلوگیری می کند  همچنین  باعث افزایش  مقاومت عروق و تآمین قدرت و استحکام  مویرگ ها و تنظیم  قدرت  جذب در آنها  می شود  و از هدر رفتن  ویتامین سی  جلوگیری می کند.

 

مهمترین  کاربرد های درمانی – پزشکی :

1- آب نارنج :

حاوی یک ماده صمغی  و لعابی  است که آن را در بین مرکبات ممتاز  کرده است  و به علت  وجود همین مواد  ترشی نارنج  برای اعصاب  ضرر ندارد و برای سرفه و درد سینه نیز سودمند است . برای درمان گلو درد  و حلق  غرغره آب نارنج  داروی ارزنده ای است  همچنین نوشیدن آب نارنج  مخلوط  با کمی عسل طبیعی  مسهل صفرا و مسکن فشار خون است . زیاده روی در مصرف نارنج کبد را ضعیف می کند اما اگر آب نارنج را با عسل مخلوط کنید  از زیان آن می کاهد.آب نارنج  پادزهر خوبی برای سم عقرب و سایر حشرات است زیرا اثر ضدعفونی و میکروب کشی  نارنج بسیار است. اگر پنبه ای را  به آب نارنج آغشته کنید و جلوی بینی کسانی که  در هوای آلوده  دچار تنگی نفس شده اند بگیرید نفسش باز میشود و تنفس بوی نارنج برایش مفید است.

 

2- پوست نارنج :

پوست  این میوه به خلال ورنده  شده  مصرف می شود .  پوست نارنج  نشاط آور  و مقوی  قلب و معده  است .  برای  اینمنظور  یک قاشق  مرباخوری  از  خلال نارنج را در یک فنجان  آبجوش 5 دقیقه  دم کنید  و روزی  3 بار میل کنید . همچنین از دل  به هم خوردگی   جلوگیری می کند  و انگل های روده  را از بین می برد .  ضماد کوبیده پوست  نارنج  با سرکه سیب از  بروز  سردرد  جلوگیری  می کند .  برای  تقویت قلب و اعصاب  1 قاشق مرباخوری  خلال  نارنج  را با  یک قاشق مرباخوری  سنبل الطیب  در یک  فنجان  آب جوش  دم کنید  و به جای چای بنوشید.

 

3- شکوفه  نارنج  یا (( بهار نارنج ))..

بوییدن  آن درمان  زکام و حساسیت  فصلی است .  طبیعت بهار نارنج گرم است  و دم کرده آن مقوی  جسم و روح است.  مغز و اعصاب  را تقویت  می کند  و درمان بی خوابی های عصبی است. دقت کنید  که زیاده روی  در خوردن  و بوییدن  آن  محرک  است  و سبب بی خوابی می شود. در بیماری های سینه و قلب اثر آرام بخش قوی دارد.  به مبتلایان به بیماری  صرع توصیه می شود  که همیشه  یک شیشه  عرق بهار نارنج  یا خود  شکوفه  خشک  شده  بهار نارنج  یا مربای بهار نارنج  در خانه داشته باشند  و هنگام ناراحتی  کمی  از آن  استفاده کنند.  در این موارد یک استکان  عرق بهار نارنج  دم کرده یک قاشق  مربا خوری  بهار نارنج  در یک  فنجان  آب جوش  یا یک  قاشق مرباخوری  یا یک قاشق  غذاخوری  از مربای بهار نارنج  کمک کننده است . دم کرده بهار نارنج  ضد تشنج است  نشاط آور است  و سکسکه  را تسکین  می دهد.

 

4-عرق بهار نارنج:

 در بسیاری  از سردرد ها مفید است.  به رفع قولنج و تقویت  اشتها کمک می کند . مخلوط یک استکان  عرق بهار نارنج  و یک استکان  عرق طارونه  خواب آوری  قوی  است و به اعصاب آرامش  می دهد.  مخلوط یک استکان  عرق بهار نارنج  و یک استکان  آب کرفس برای دفع سنگ های کلیه و مثانه  و خرد  کردن  آنها  بسیار مفید است .

لازم است که بگویم  عرق بهار نارنج  زود فاسد میشه و کپک میزنه  بنابراین  باید همیشه  تازه آن را تهیه کرد و در شیشه های تیره نگهداری کرد.

 

5-مربای بهار نارنج:

 به غیر از اینکه تمامی خواص عرق بهار نارنج  را دارد  معده را نیز تقویت می کند.

 

6-رب نارنج:

 این رب در اثر جوشاندن  و غلیظ کردن  آب نارنج به دست می آید که نه تنها  یک چاشنی خوب برای ترش کردن  غذاهاست  بلکه  یک مرهم  ضد زخم  و ضد انگل  و ضد میکروب  نیز هست . اگر  ناخن شما  سست و شکننده  است چند روز .. روزی دو مرتبه  روی ناخن هایتان  رب نارنج  بمالید  و پس از  نیم ساعت  آنها را بشویید . بعد مشاهده خواهید کرد  که چگونه  ناخن هایتان  سخت و محکم  شده اند  برای پاک  کردن لکه های  قرمز و سیاه  روی پوست  بهتر است  مقداری نمک  را با رب  نارنج  مخلوط کنید  و روی  لکه ها بمالید  و بگذارید  خوب خشک شود  سپس  با آب ولرم  بشویید.

 

این تمام تحقیقاتی بود که به صورت فشرده کردم و تقدیم شما دوستان میکنم تا از اون استفاده کنید و امیدوارم که نتیجه مورد دلخواهتان را بگیرید با آرزوی بهترین ها برای شما عزیزان مواظب خودتون باشید بای. سارا.



نظرات شما عزیزان:

EDUCATION
ساعت21:40---16 فروردين 1390
یک پیشنهادی داشتم میخواستم بگم خیلی خوبه در هر پستی که نوعی مواد غذایی را آموزش می دهید قبل از دستور العمل پخت یک عکسی هم از اون غذا تهیه کنید هم به وبتان زیبایی و هم خیلی پر محتوا می شود.



متشکرم


EDUCATION
ساعت21:35---16 فروردين 1390
سلام...
مطلب جالبی بود خیلی استفاده کردم.
شهری که من در اون زندگی می کنم به شهر بهار نارنج بابل معروفه...
خیابونهای شهرمون پر از عطر بهار نارنج فرا می گیره...


امیدوارم همیشه شاد و سلامت باشید.





AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAPAM


اهورا
ساعت1:43---25 اسفند 1389

سلام دوست گلم
نوروز رو به شما تبريک ميگم
وبلاگت خيلي خوبه
اميدوارم هميشه پيروز و سربلند باشي
اگر قابل ميدوني به منم سربزن مطالب بدي ندارم
اگر ميخواي يه درآمد خوب و مطمئن داشته باشي حتما بهم سر بزن من راه حلشو دارم،ببين و بعدش قضاوت کن
با روش جديد من ديگه نيازي نيست که آگهي ها رو بزاري توي بلاگت و حداکثر روزي 3 کليک داشته باشي
ما يه گروهيم براي بدست آوردن يه درآمد عالي،بدون هيچ سرمايه اوليه اي
اگر مايل به تبادل لينک هستيد منو با اسم
.: درآمد مطمئن ،ببين بعد قضاوت کن ?: :.
لينک کنيد و بهم بگيد تا منم شما رو لينک کنم
قربان شما


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به صاحب آن مي باشد.